اولین کتاب موسیقی هرمزگان

 

به گزارش هرمزگانی دات نت ، آئین رونمایی از نخستین کتاب آواها و نواهای هرمزگان ، نوشته  حسین رستمی راد مورخ هشتم دی ماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای طوبی در حضور علاقه مندان و هنردوستان برگزار شد .

کیانوش جهانبخش ، رئیس انجمن موسیقی استان هرمزگان و عضو شورای شهر بندرعباس که مجری این برنامه نیز بود در پاره ای از گفته های خود فرمود : چاپ کتاب آواها و نواهای هرمزگان به عنوان نخستین کتاب در حوزه موسیقی استان هم خوشحال کننده است و هم ناراحت کننده زیرا موسیقی هرمزگان با این قدمت طولانی تاکنون نتوانسته بود کتابی در این زمینه داشته باشد که به عنوان شناسنامه آثار موسیقی هرمزگان شناخته شود .

در ادامه  جناب آقای درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با بیان اینکه باید از موسیقی در حوزه های سنتی و بومی به طور جدی حمایت کرد ، چاپ کتاب آواها و نواهای محلی استان هرمزگان را نکته عطفی در حوزه موسیقی و ادامه این روند را باعث رشد و ماندگار شدن موسیقی هرمزگان دانست .

سپس جناب آقای غلامعلی توسلی از پیشکسوتان موسیقی استان به توضیحاتی در مورد قدمت موسیقی بندرعباسی و تفاوت آن با دیگر کارهایی که به عنوان  موسیقی بندری شناخته می شوند پرداخت  و افزود که کاری که ما در سالهای قبل نتوانستیم در ثبت آثار موسیقی هرمزگان انجام دهیم اینک با چاپ کتاب آواها و نواهای هرمزگان  این امر محقق شده است  در حال حاضر فضا برای کار موسیقی آزادتر شده است و وجود این تعداد نوازنده خوب در استان نشاندهنده این واقعیت است .

همچنین حسین رستمی راد، نویسنده کتاب آواها و نواهای هرمزگان گفت: این کتاب با انگیزه هویت بخشی به موسیقی هرمزگان به انتشار رسیده است و اینکه بزرگان دیگری هم در این زمینه فعالیت داشتند که از کمک آنها برای آماده نمون این کتاب استفاده های زیادی بردم  .

وی در ادامه افزود : این کتاب در سال 91 نوشته شده بود و من سعی داشتم در این کتاب به معرفی پیشکسوتان و چهره های نامی موسیقی هرمزگان بپردازم و هدفم از آوردن متن اشعار در کنار نت موسیقی به یادآوری واژگان فراموش شده هرمزگان بود .

وی در پایان با تشکر از کسانی که او را در این راه کمک و یاری نمودند ، افزود : تاکنون 70 درصد مطالب جلد دوم آماده شده است و امیدوارم  بتوانم بزودی جلد دوم کتاب آواها و نواهای هرمزگان را نیز منتشر نمایم .

در ادامه مراسم از چند تن از پیشکسوتان موسیقی هرمزگان تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیری که از طرف مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اماده شده بود به پاس زحمات آقای حسین رستمی راد در انتشار این کتاب به ایشان اهدا گردید و در پایان مراسم به طور رسمی از کتاب آواها و نواهای هرمزگان رونمایی به عمل آمد .

لازم به ذکر است که در مقاطعی از این مراسم تعدادی از هنرجویان حسین رستمی راد ترانه های ( نهنگ ، قصرخیال ، بدو بدو ، مرد چی چکا از ابراهیم منصفی ، ای سیاه زنگی ، توی بندبند مغُن از ابراهیم شهدوستی ، مینو گلستُنِن از قنبر راستگو  ، یار چغلو از گروه لیوا و جومه ی ویل چاپی از نصرک ) منتخبی از کتاب آواها و نواهای هرمزگان را به اجرا درآوردند و در پایان نیز از این هنرجویان نوجوان تقدیر به عمل آمد .

 

گزارش تصویری :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش و عکاس : علی آرمان نژاد

 


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL