تأملی بر المانهای جدید شهر بندرعباس

http://s7.picofile.com/file/8248208276/Hormozgani1212_Copy.jpg

http://s6.picofile.com/file/8247796734/Hormozgani_4.jpg

.

.

به گزارش هرمزگانی دات نت، در ابتدای سال جدید شهرداری بندرعباس در اقدامی ارزنده با نصب المان هایی خاص با هویت جنوبی ، چهره ی متفاوتی را به شهر بخشید ، نصب المان های جدید در کنار خط ساحلی که بیشترین تردد مسافران نوروزی را شامل می شد را می توان هوشمندانه توصیف کرد اما نکته ای که در این بین گویا از نگاه متولین این امر دور مانده یا به هر دلیلی اجرا نشده ، مشخص نبودن هویت به خصوص  دو المانی که مربوط به  (حسین ابن حاسب هرمزی و سرتیپ احمدخان) می باشد اما این شخصیت ها نه اینکه برای مسافرین حتی برای مردم هرمزگان هم چندان شناخته شده نیستند و این ضعف را می توان به کل جامعه هرمزگانی نسبت داد که در مورد تاریخ ، هویت و فرهنگ خویش اطلاعات کمی دارند ، حال که با اقدام شهرداری این سوال در بین شهروندان و مسافرین پیش می آید که این شخصیت ها در واقع چه کسانی هستند؟ می توان تابلویی در کنار این المان ها با  مضنون معرفی و برشمردن افتخارات  آنها نصب نمود و از این طریق نه تنها به زیبایی منظر شهری کمک شده بلکه به آگاهی مردم نیز کمک می شود. همین مورد نیز در مورد المانهایی همچون صیاد مروارید و یا صیادان آفتاب نیز صدق می کند، می توان با توضیحاتی در مورد نحوه ی  ماهیگیری و یا تاریخچه صید مروارید در استان اطلاعات بهتری در اختیار مردم قرار داد .

.

در نکته ی بعدی که باید به آن توجه ی بیشتری نمود، نحوه نگهداری از این المانها می باشد با توجه به اینکه اکثر این المان ها بر روی زمین نصب شده اند و دسترسی راحتی به آن وجود دارد ، می توان با کشیدن حصاری مناسب به طریقی که باعث معدودیت و کمتر آسیب دیدن این المانها شود تا هزینه هایی که صرف ساخت و نصب آن شده است پس گذشت صباحی بی نتیجه نماند.

.

گزارش و عکاس : علی آرمان نژاد – هرمزگانی دات نت

.

پ ن : توضیح مختصری در مورد این دو شخصیت گرانبها :

.

http://s7.picofile.com/file/8247796684/Hormozgani_2.jpg

.

حسین بن موسی هرمزی حاسب – دانشمند، منجم و ریاضیدان ایرانی، الماسی در کرانه خلیج فارس سندی دیگر بر اثبات تمدن و تاریخ در سرزمینهای حاشیه شمالی خلیج فارس است. که بر اساس مستندات تاریخی وی در نیمه ی سوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم شمسی در بندر هرمز (میناب فعلی) می زیسته وبا ابوریحان بیرونی، کوشیار گیلانی وابوالوفای بوزجانی هم عصر بوده است.لقب حاسب نشان می دهد که وی همچون سایر منجمان دوره ی اسلامی در ریاضیات نیز ماهر بوده است. تنها اثر باقی مانده از وی ذیج شستکه است که در جایگاه خود شاهکاری عظیم به حساب می آید، چرا که حدود هزار سال پیش و با امکانات آن زمان حسین بن موسی هرمزی مبادرت به محاسبه ی سالهای کرات آسمانی همچون ماه، زهره،مریخ،زحل ومشتری نموده است وشگفت آنکه محاسبات وی با محاسبات دقیق امروزی یا کاملا یکسان است ویا اینکه تنها درچند دقیقه اختلاف دارد. این دانشمند مینابی هفت کتاب جامع را در زمینه علوم زمان خود منتشر نموده که هم اکنون کهنترین نسخه ی عربی ذیج شستکه حسین بن موسی هرمزی در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد نگهداری می شوند .

.

http://s6.picofile.com/file/8247796676/Hormozgani_1.jpg

.

سرتیپ حاج احمدخان – از نامداران دیوانی بود و در عهد ناصرالدین شاه سال ها مقام حاکمی بنادر را برعهده داشت. نامه های زیادی با مُهر و امضای « احمد » در مجموعه اسناد ناصری وزارت خارجه نگهداری می شود که این اسناد از نظر تاریخ سیاسی بنادر جنوب حائز اهمیت است. از اقدامات مهم این شخصیت بومی از لحاظ سیاسی ایجاد توافق نامه ای جهت آزادسازی جزایر تنب بزرگ و کوچک بود، سرتیپ احمد خان کبابی اهل ادب و شعر بوده و آثاری که اکنون از او به یادگار مانده شاهد این ادعاست.

همه ی این آثار در کتابخانه ی مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می شود، که برخی از آن ها عبارتند از :

دیوان اشعار به فارسی ،  انساب العرب به عربی ،  المعدنیات به عربی ، سفرنامه ی سرتیپ حاجی احمدخان به اتفاق حسینعلی خان نظام السلطنه از بوشهر به بنادر دیگر خلیج فارس در سال 1309 هـ ق.

تمام نامه ها و اسنادی که به مناسبت های مختلف از طرف ناصرالدین شاه و بزرگان آن زمان به افتخار سرتیپ احمدخان صادر شده اکنون موجود است و سدیدالسلطنه بعضی از آن ها را در کتابش آورده است.

 

.

http://s6.picofile.com/file/8247796718/Hormozgani_3.jpg

صیاد مروارید


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL