*قلعه پرتغالی ها در بندرعباس*

* قلعه پرتغالی ها در بندرعباس *

http://s9.picofile.com/file/8275392968/IMG_20161120_WA0001.jpg

هرمزگانی دات نت، معمولا بمحض شنیدن نام قلعه پرتغالی ها ، فورا جزیره هرمز به ذهن مخاطب متبادر می شود ، حال آنکه مهمترین و استراتژیک ترین قلعه ی آنها در  خاک اصلی ایران ، قلعه ای ست که آلفونسو آلبوکرک ، فرمانده نظامی کشور پرتغال در خلیج فارس ، در حدود سال ۱۵۰۷م برابر با سال ۸۸۹ شمسی در حاشیه ی ساحلی شهر امروزین بندرعباس احداث نمود .
این دژ نظامی که همیشه توسط تعدادی سرباز پرتغالی محافظت می شد ، در نقطه ای از ساحل آن زمان روستایی که پرتغالیها آنرا “بندِل” میخواندند ، به جهت حفاظت از مناطق تحت اشغال در برابر هر گونه حمله ای از جانب شمال و نیز برای محافظت از ناوگان دریایی که بمنظور پهلو گیری به این ساحل می آمدند ، ساخته شد.
با فتح گمبرون در سال ۱۶۱۳م برابر با ۹۹۲ شمسی ،بدستور شاه عباس قلعه پرتغالیها تا حدی تخریب شد که قابلیت استفاده نداشت اما بقایای این قلعه از آنجا که بعنوان پناهگاهی برای حمله ی افغان ها به شهر بندرعباس مورد استفاده قرار میگرفت، در ژانویه ۱۷۳۰م یعنی دی ماه ۱۱۸۰ شمسی توسط هلندیهای ساکن در بندرعباس منهدم شد و امروزه هیچ اثری از آن باقی نمانده است.
در این سه نقاشی که نشان دهنده مناطق تحت اشغال پرتغالی هاست ، تصویری از قلعه پرتغالی ها در بندرعباس نیز قابل مشاهده است که از آن باعنوان kamrun یاد شده است.

تحقیق و پژوهش از : نیما صفا – بندرعباس – آبانماه 95


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL