حال و هوای بد فوتبال هرمزگان در این روزها

حال و هوای فوتبال هرمزگان در این روزهای بد

هرمزگانی دات نت،مرحله نخست لیگ دسته دوم فوتبال باشگاههای کشور چهارم بهمن ماه به پایان رسید تا در نهایت با عدم صعود شهرداری به مرحله بعد و سقوط آلومینیوم و بانی گستر کیش به لیگ دسته سوم، مهر تاییدی بر روند حرکت نزولی هرمزگان در تیمداری  رشته فوتبال در سطح کشور باشد .

عوامل مختلفی را می توان برشمرد که باعث افول فوتبال هرمزگان در سطح کشور شده است که حتی حضور در لیگ دسته اول هم جز محالات شده است .

مهمترین علت را می توان مشکلات مالی تیم ها دانست که تاثیر به سزایی در بحث فنی و آرامش فکری بازیکنان،کادر فنی و مدیریتی تیم می گذارد  که در مورد تیم آلومینیوم که سابقه حضور در لیگ برتر را دارد در این فصل و فصل قبل به واضح روشن بود و اینکه این تیم توانست تا اخر فصل در مسابقات باقی بماند را هم باید همت مسئولین ورزش استان دانست . تیمی که تنها نام کارخانه را یدک میکشید و اگر هم در لیگ دسته دوم  باقی می ماند با توجه به عدم حمایت مدیریت کارخانه مشخص بود که سال آینده، همانند تیم والیبال دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

تیم هایی که از جزیره کیش در مسابقات کشوری حضور به عمل می رسانند، به دلیل سیاست های مدیریتی این جزیره در کل هیچگونه تاثیری در رشد ورزش هرمزگان ندارند، تیم بانی گستر هم که از ابتدا با حواشیح و مشکلات وارد مسابقات شد، در انتها بدون هیچ تاثیری در اواخر فصل از لیگ دسنه دوم کنار کشید.

تیم شهرداری که از لحاظ مالی در شرایط بهتری به سر می برد با سه بار ایجاد تغییر در کادر فنی خود نیز در این فصل عملکرد مناسبی از خود به جا نگذاشت، تا در نهایت با عدم صعود به مرحله دوم رقابتها ناکامی فوتبال هرمزگان را در این فصل تکمیل نماید.

حال باید از خود بپرسیم حضور این سه تیم در لیگ دسته دوم چه عوایدی برای توسعه فوتبال هرمزگان به همراه داشت ؟ و آیا ادامه حضور تیم ها به این شکل ضرورتی دارد یا خیر؟

مدیریت باشگاه ها باید در ابتدا وضعیت تیم داری خود را مشخص نمایند که تا چه اندازه از لحاظ مالی قادر به تامین مخارج تیم می باشد و به همان اندازه نیز برنامه ریزی برای تشکیل تیم و شرکت در مسابقات شود و اگر نمیتواند از لحاظ مالی باشگاه را تامین نمایند بهتر است که تیمی وارد مسابقات نگردد،  که در انتها نیز نتیجه ای جز نارضایتی برای هواداران، بازیکنان و کادرفنی نخواهد داشت. ( به طور مثال انصراف و فروش امتیاز باشگاه ستارگان بوستانو از مرحله دوم لیگ دسته سوم در سال جاری به دلیل مشکلات مالی )

شهرداری بندرعباس که با توجه به عدم حضور و حمایت صنایع و بنگاه های درآمدزا استان از ورزش ، تنها امید جوانان استان به شمار می آید، نیز بهتر است اهداف تیم داری خود را از ابتدا مشخص نماید اگر تیم برای صعود بسته می شود همه شرایط ایده آل برای این امر مهیا گردد و اگر قرار است تنها در همین سطح باقی بماند پس فضا را برای ورود بیشتر بازیکنان بومی فراهم نماید تا شاهد تکرار هر ساله این اتفاق نباشیم که به بدون هیچ دست آوردی لیگ را به پایان می رسانیم. به طور حتم حضور در لیگ دسته دوم با حضور بازیکنان هرمزگانی بیشتر به رشد فوتبال استان کمک می کند تا حضور در لیگ دسته اول یا برتر با معدود بازیکنان هرمزگانی، با توجه به هزینه های گزافی که در این رشته ورزشی وجود دارد.

 

به طور کلی سه هدف را می توان برای حضور تیم های استان در لیگ های کشوری برشمرد :

  • ساختن تیمی قدرتمند در جهت کسب صعود به لیگ های بالاتر، که این هدف رضایت تماشاگران را در پی خواهد داشت و همچنین هزینه های بالایی را بر تیم تحمیل می نماید و در صورت عدم صعود باعث سرخوردگی مدیران و هواداران خواهد شد.
  • ساختن تیمی متوسط که بتواند در انتهای فصل در همین لیگ باقی بماند، که نه تنها رضایت تماشاگر را در پی نخواهد داشت بلکه توسعه ای هم در این رشته ی ورزشی در استان ایجاد نخواهد کرد.
  • ساختن تیمی که با شاخصه ی اصلی بازیکنان بومی و جذب چندین بازیکن مستعد و کادر فنی قوی ، که این هدف شاید صعود به لیگ بالاتر را به ارمغان نیاورد ولی رضایت تماشاگران را در پی خواهد داشت و همچنین باعث کسب تجربه و رشد بازیکنان بومی خواهد شد و در اینده نیز مطمئنا به نفع باشگاه و بازیکنان هرمزگانی خواهد بود .

 

در انتها باید اشاره نمود که مهم ترین مسئله ای که باید باشگاهها به آن توجه کافی داشته باشند، بحث بازیکن سازی است.حرکت های خوبی در این سالها برای رشد تیم های پایه در استان آغاز شده است، که بهترین عملکرد را می توان تنها به تیم البدر بندرکنگ اختصاص داد که پس از انصراف از تیم داری در سطح بزرگسالان، تمام همت خود را برای رشد فوتبال در سطح پایه قرار داد و حضور چهار تیم در رده های سنی مختلف در لیگ های برتر فوتبال کشور با بازیکنان بومی را ماحصل تلاش در این سه سال اخیر دانست و مطمئنا در سالهای بعد تاثیر خود را با معرفی بازیکنانی از هرمزگان در تیم های مختلف کشور نشان خواهد داد.

 

پ.ن : در هفته بیست و دوم و پایانی مرحله مقدماتی مسابقات فوتبال لیگ دسته دو باشگاه های کشور تیم شهرداری بندرعباس در ورزشگاه خلیج فارس مقابل همنام ماهشهری خود با تساوی یک بر یک متوقف شد تا در مجموع با کسب ۳۴ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به داماش در مکان پنجم جدول رده بندی گروه دوم قرار گیرد و فرصت صعود به مرحله نهایی را از دست دهد.

تیم آلومینیوم هرمزگان نیز با شکست ۲ بر صفر مقابل کاسپین قزوین در مجموع با کسب 22 امتیاز، نیز برحسب تفاضل گل کمتر نسبت به کاسپین در رده دهم جدول رده بندی گروه سوم قرار گرفت و به لیگ دسته سوم سقوط کرد. تا تفاضل گل بلای جان تیم های هرمزگانی در این فصل باشد. از همین گروه تیم بانی گستر کیش که در اواخر نیم فصل دوم از لیگ کنار کشید نیز در رده آخر جدول رده بندی قرار گرفت.

مرحله مقدماتی مسابقات لیگ دسته دو فوتبال باشگاه های کشور در سه گروه دوازده تیمی برگزار شد که از هر گروه چهار تیم راهی مرحله دوم شدند و سه تیم انتهای جدول هر گروه نیز به لیگ دسته سوم سقوط کردند.

یادداشت : علی آرمان نژاد / هرمزگانی دات نت

 

 

 

 

 

 


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL