تمرین گروه موسیقی یار

 

هر وقت گروه موسیقی در بندرعباس شکل می گیرد بارقه ای از امید به وجود می آید که موسیقی در اینجا نفس سالم می کشد. تجربه ی حضور و تهیه ی گزارش در محل تمرین و در کنار بچه های گروه یار در شبی بارانی به یادماندنی و بسیار زیبا بود و من به معیت گروهی که همکاری با هرمزگانی دات نت را آغاز کرده اند راهی استودیوی افروزه شدم. همکارانی که در تهیه این گزارش تا تنظیم نهایی با من بودند: خانم ها فرشته شریفی کیا، طیبه قاسمی، ملیحه هاکی، مژده ایجاد و آقایان هادی عیسایی و مسعود شارقی .

جزییات فعالیتهای این گروه و اجراها را بخوانید

حجت حاجی زاده

 

در یک شب خیس بارانی ساعت 21:15 پانزدهم بهمن ماه استودیو آقای افروزه پشت عکاسی هرمز روبروی خیابان دلگشا

ابتدا از پله‌های یک اتاق خاکستری که رنگ آجری و اخگری یکی از دیوارهایش گویی به سایر اضلاع دهن‌کجی می‌کرد، بالا رفتیم. کتاب‌های قفسه‌ی روبروی ما حاکی از علاقه‌ی افراد به مطالعه‌ی آکادمیک موسیقی بود: فرهنگنامه‌ی آکورد، تاریخ علم موسیقی در سه جلد.

و دو سه سجاده بر کف اتاقی که پیدا بود تنها و برای نخستین بار به مناسبت ورود ما مرتب شده بود، باز هم فکر لحظه‌ی ورودم را با در آوردن کفش به نمازخانه تداعی کرد.

اسفندیار با اندامی که بیشتر به رستم زال می‌مانست، عینک چشمانش را که گویی اثری از جنگش با رستم بود بر چشمانش جابه‌جا کرد و طوری که انگار سیمرغ مشکل گشا را دیده، گرم از ما استقبال کرد. وی گفت برای تلافی کار رستم شش اسفند ماه را _که بی تناسب به نامش اسفندیار نبود- با گروه یار انتخاب کرده‌است که البته به گفته‌ی خود او دو سال است در تدارک بوده‌است. او یاران خود را این‌گونه معرفی کرد: حسین گردین (آن‌چنان که ار نامش برمی‌آید احتمالاً از نوادگان گردآفرید همسر سهراب است)، اسفندیار و بهمن‎یار، پهلوان غلامعلی اسماعیلی به عنوان طبّال‌های میدان جنگ . سپس سرکرده‌ی ژاپنی خود را  که عجیب تواضع بندری‌گونه داشت ، معرفی کرد. او سبک نظامی خود را که به شیوه‌ی دهه‌ی چهل تدارک دیده‌بود.

طیبه قاسمی

 

اسفندریار افروزه : سبکی از موسیقی بندرعباس از دهه چهل پا گرفت که در دوران خودش به اوج رسید اما بنا به دلایلی که می تواند به کم کاری خود هنرمندان و سکوت هنرمندان واقعی اشاره کنم به فراموشی سپرده شد. از گروههای مطرح دهه ی چهل موسیقی بندرعباس که آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشتند می توان به لیوا، ومپایرز و سایر گروهها اشاره کرد.گروه ما تلاش دارد آثار ارزشمند دهه ی چهل را که مسیر درست موسیقیایی را به اعتقاد ما طی کرده است بدون دخل و تصرف و با همان سبک و سیاق احیا و اجرا کند. البته ما هدفمان احیا و حفظ موسیقی هرمزگان است و در گام بعدی برای حفظ این موسیقی اصیل که متاسفانه به نام افراد و استانهای مختلف شناخته شده است را به نام هرمزگان ثبت کنیم.اقداماتی را جهت ثبت و شناساندن این موسیقی انجام دهیم. قصد داریم از هنرمندان پیشکسوت دهه های چهل و پنجاه قدردانی کنیم.

هرمزگانی دات نت : شما در صحبتتان به تقدیر از پیشکسوتان اشاره کردید آیا حمایت فقط با تقدیر انجام می شود؟

اسفندریار افروزه : در کنار قدردانی موسیقی آنها را معرفی و اجرا می کنیم. البته حمایت در چهارچوب حیطه ی کاری ما نیست. ما اسطوره ای به نام ابراهیم منصفی داریم که بهترین حس موسیقی هرمزگان است و ما می خواهیم این حس هرمزگان را با موسیقی اش ارائه دهیم. می خواهیم پس از سالها موسیقی ابراهیم منصفی را به روی صحنه بیاوریم. در این راستا از هنرمندانی که در قید حیات هستند نیز استفاده می‌کنیم. این توضیح را بدهم که چون اولین کنسرت ما به نفع کودکان سرطانی است ممکن است پس از اجرای این کنسرت در جهت تقویت بنیه‌ی مالی برای تهیه‌ی آلبوم، وقفه‌ای چند ماهه داشته ‌باشیم.

خودم در انجمن موسیقی استان هستم.سعی در تهیه‌ی بروشور و ارائه‌ی طرح و آماده‌کردن آلبوم موسیقی محلی هرمزگان داریم.(درصدد تهیه‌ی بروشور و ارائه‌ی طرح و آماده‌کردن آلبوم موسیقی محلی هرمزگان هستم.) که امیدوارم با همکاری دوستان این امر محقق شود .

هرمزگانی دات نت : شما اشاره داشتید که استان‌های دیگر آثار موسیقی هرمزگان را به نام خود به ثبت رسانده‌اند که به نظر می‌رسد در رسیدگی به این امر کم ‌کاری شده‌است.

اسفندیارافروزه : بله متأسفانه چون قانون کپی رایت نداریم امروزه شاهدیم که افرادی موسیقی هرمزگان را به نام خود و استانشان معرفی و ثبت کرده‌اند. به نظر من قانون کپی رایت و ثبت باید از انحصار اداره‌ی ارشاد خارج شود و آن را به شرکت‌های خصوصی و متولی این امر بسپاریم تا بدین وسیله استفاده‌ها و اقدامات غیرمجاز را تحت پیگرد قرار دهیم.

هرمزگانی دات نت : کمی از نخستین کنسرت خود بگویید.

– گروه یار دو سال است که تشکیل شده‌است اما این اولین اجرای گروه است.اعضای گروه در موسیقی تجربه و پیشینه دارند. سبک موسیقی این گروه پاپ، راک و لاتین است. همان نوع موسیقی که در دهه‌ی چهل در بندرعباس رایج بوده‌است . گروه هشت نفره‌ی ما در نظر دارد دوازده اثر را اجرا کند. سعی ما بر این است که آثار را  با همان حس و حال دهه‌ی چهل ارئه دهیم که هر چند تغییرات در کیفیت و تنظیم صدابرداری اجتناب ناپذیر است اما هشتاد درصد آثار به همان سبک و حال و هواست و بیست درصد آن تنظیمات کنسرت جدید است .

در هرمزگان موسیقی به‌طور علمی دنبال نمی‌شود اما با استعداد ترین‌ها را داریم. هرمزگانی‌ها موسیقی را در دانشگاه یادنگرفته‌ اند. آن‌ها ذاتاً با موسیقی آشنایی دارند. من خودم در یک خانواده‌ی اهل موسیقی رشد کرده‌ام.

هرمزگانی دات نت : البته افرادی مثل آقای «سهیل نفیسی» هم این کار را انجام داده‌اند.

اسفندیار افروزه : البته ایشان با فضا و سازهای خلوت این آثار را اجرا کرده‌اند. ما سعی کرده‌ایم آثار منصفی را مثل خودش اما با صدابرداری جدید اجرا کنیم.

هرمزگانی دات نت : آقای رئوفی، شما به عنوان سرپرست و بنیانگذار این گروه از فعالیت‌های خود بگویید.

– ما در این گروه سعی کرده‌ایم موسیقی دهه‌ های چهل و پنجاه هرمزگان را که زمانی به اوج رسید و پس از آن سقوط کرد، احیا و اجرا کنیم. در دهه‌ی چهل کوچکبودم اما این موسیقی را می‌شنیدم الان در این جمع تنها کسی هستم که از آن دوران باقی مانده‌ام بچه‌های این گروه خیلی با استعدادند؛ گیتار خوب دارند و می نوازند، تکنیک دارند. به عنوان یک مشوق می‌خواهم این موسیقی را احیا کنم .

هرمزگانی دات نت : آیا اولین بار است که چنین کاری را انجام می‌دهید؟

– هدف من به عنوان مشوق فقط حمایت و احیای سبکی از موسیقی هرمزگان است. زحمت‌ها را نسل قبل کشیده‌اند و ما فقط آن‌ها را با اندک تغییراتی  اجرا می‌کنیم. تأکید می‌کنم ما کار خاصی انجام نداده‌ایم .

خلاصه ای از بیوگرافی گروه

گروه موسیقی یار

در تابستان 1390به همت و تلاش آقایان کمال رئوفی ( تنظیم کننده و نوازنده کیبورد گروه لیوا در سال 72 و از یادگارهای موسیقی 4 دهه قبل ) و سه برادر توانا و خوش فکر به نام های اسفندیار افروزه(خواننده ، نوازنده و تنظیم کننده)، بهمنیار افروزه (خواننده ، تنظیم کننده و نوازنده کیبورد) و مازیار افروزه ( مدیر و هماهنگ کننده و نوازنده کیبورد) با هدف جلوگیری از دستبردهای بی رویه و  انحراف و تخریب ترانه های زیبای پاپ دهه چهل و پنجاه بندرعباس و اجرا و بازسازی و معرفی این گنجینه های گرانبها به نسل امروز و همچنین بزرگداشت و قدردانی از پیشکسوتان بزرگی که در صدر آنها شادروان ابراهیم منصفی قرار دارد در بندرعباس شکل گرفت که پس از چندی غلامعلی اسماعیلی (نوازنده درامز) و بعد نوازنده با اخلاق و محبوب شهرمان حسین گردین (نوازنده گیتار باس) و پس از آن جوان ترین عضو گروه مهران جعفری (نوازنده گیتار الکتریک) و وحید حسن رضایی و محمدرضا کهزاد (نوازندگان پرکاشن) به این جمع پیوستند.

ضمن تاکید و مداومت این گروه بر اهدافی که قبلا ذکر گردید ، از برنامه های دیگر گروه برپایی کنسرت های متعدد و متنوع در طول سال میباشد.

اجرا گروه موسیقی یار
دمو دریـافت

گزارش تصویری  :  ( برای مشاهده ی سایز اصلی عکس ، روی آن کلیک کنید )


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL