عملکرد تیم فوتبال شهرداری

 

آیا فوتبال شهرداری بندرعباس پس از 8 سال به تاریخ می پیوندد ؟

در پایان جلسه 21 خردادماه شورای شهر بندرعباس در رابطه با  تیم‌ داری یا عدم تیمداری تیم فوتبال شهرداری در لیگ یک فوتبال کشور ، طبق رای گیری به عمل آمده از 13 عضو، با شش رأی موافق و هفت رأی مخالف، واگذاری و  فروش امتیاز این تیم به متقاضیان هرمزگانی به تصویب رسید . این تصمیم شورا  با واکنشهای منفی و مثبت متعددی در بین اقشار مختلف مردم و دست اندرکاران این تیم روبرو شد . با بررسی عملکرد تیم شهرداری در طی این 8 سال می توان پی برد که چه عواملی سبب شد تا کار تیم فوتبال شهرداری به اینجا کشیده شود .

در تابستان سال 85  شهرداری بندرعباس با خرید امتیاز تیم استقلال کیش ، پس از سال ها شهر بندرعباس را صاحب سهمیه ای در لیگ آزدگان فوتبال کشور کرد تا شور و حرارتی که پس از انحلال تیم مسعود هرمزگان از بین رفته بود بار دیگر در دلهای مردم شهر وارد شود . تیم نارنجی پوش شهرداری با درخشش در اولین فصل حضور خود تا یک قدمی لیگ برتر نیز پیش رفت و موجی از شور و نشاط تمام شهر و استان را در بر گرفت . ورزشگاه پیر تختی در هر بازی مملو از تماشاگر بود و مردم شهر پشتیبان تیم بودند و چیزی که محسوس بود ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان هرمزگانی و تلاششان  برای رسیدن و پوشیدن پیراهن تیم شهرشان بود . این تصوری بود که در ذهن همه فوتبالدوستان هرمزگانی هم دیده می شد و نوید آینده ای توأم با موفقیت و پیشرفت را در این رشته ورزشی برای هرمزگان می داد .

رویای لیگ برتر و توقع بالای مردم پس از درخشش در اولین فصل حضور باعث گردید تا پس از ناکامی در مرحله پلی آف صعود به لیگ برتر مسئولان شهرداری با صرف هزینه های بالا فصل 86-87 در صدد ساختن تیمی که تنها هدفش رسیدن به لیگ برتر بود بر آمدند ، به همین دلیل فضایی برای حضور بازیکنان کم تجربه بومی مهیا نگردید . شروع مسابقات با قدرت نمایی شهرداری آغاز شد و تا اواسط نیم فصل نیز تیم در صدر جدول قرار داشت اما فوتبال آن روی خودش را به تیم شهرداری نشان داد و فصلی ناموفق را برای شهرداری رقم زد . در فصل 87-88 دیگر مسئولین شهرداری تمایلی به صرف هزینه های بالا نداشتند و تیمی بسته شد که صرفا در لیگ حضور داشته باشد . در ابتدا صحبت از بومی گرایی و توجه به بازیکنان استان هرمزگان بود اما با شروع تمرینات نه تنها نیروی بومی جدیدی دیده نشد حتی نفرات گذشته تیم شهرداری نیز از تعدادشان کاسته شد . ضعیف ترین عملکرد فوتبال شهرداری در آن سال رقم خورد و در آخرین دیدار برابر همای تهران بود که با به ثمر رساندن 2 گل خود را در لیگ دسته اول حفظ کردند ، در این فصل با توجه به حضور تیم نسبتا بومی آلومینیوم المهدی در لیگ دسته اول و  قیاس مدیریت این دو باشگاه شاهد نگاههای متفاوتی در فوتبال هرمزگان بودیم و این اتفاقات سرآغازی برای از دست رفتن محبوبیت شهرداری در بین فوتبال دوستان هرمزگانی بود ، تجربه تلخ این فصل باعث گردید تا تیم شهرداری برای فصل 88-89 اساس کار خود را به جذب مربی و بازیکنان بومی بگذارد و این کار را با خرید بازیکنان بومی باشگاه آلومینیوم انجام داد اما با توجه به حاشیه هایی که همیشه در کنار این تیم دیده می شد باز هم عملکرد شهرداری موفقیتی در پی نداشت . پس از این فصل بود که عدم تمایل شهرداری برای تیمداری به چشم می آمد و در طی 4 سال اخیر عدم برنامه ریزی مناسب و هدف دار ، بستن تیم در آخرین لحظات ، تغییرات مکرر در سطح مدیریت باشگاه ، کادر فنی و تعداد اندک بازیکنان بومی ، هویت و محبوبیتی  برای نارنجی پوشان باقی نگذاشته بود .

عملکرد شهرداری در طی این سالها از لحاظ رتبه در پایان فصل خوب به نظر می آمد اما حسرت صعود به لیگ برتر ، عدم پرورش و بها به بازیکنان بومی دلایل عدم موفقیت شهرداری از نگاه مردم محسوب می شد . نداشتن هدفی معین برای رسیدن به سطح اول فوتبال کشور و عدم بومی سازی باشگاه سبب شد که در فصل 92-93 تعداد تماشاگران در هر دیدار به کمتر از 500 نفر برسد . 

با نگاهی گذرا به عملکرد تیم فوتبال شهرداری بندرعباس طی 8 سال گذشته می توان دریافت که  نه در بین شهروندان بندرعباسی  و نه در بین مسئولین شهرداری رضایت از عملکرد این چند سال وجود ندارد . اگر برنامه ریزی بلندمدت و توجه به تیم های پایه از همان ابتدا لحاظ می شد اکنون شاهد این اتفاقات و سردرگمی این باشگاه در تیمداری یا عدم آن نبودیم .

رویکردی که در نگاه شورای شهر بندرعباس در جلسه اخیر دیده می شود اهمیت دادن به دیگر رشته های ورزشی ( همچون رشته های رزمی ، ساحلی و ورزش بانوان ) است که با اتکاء به بازیکنان هرمزگانی بتوانند در سطح کشور افتخارآفرینی نمایند و فضا برای رشد و موفقیت ورزشکاران هرمزگانی در این رشته ها هموارتر گردد . ( لازم به ذکر است که باشگاه شهرداری در دو سال قبل دو تیم کاراته و تکواندو خود را از حمایت کنار گذاشته بود و در سال اخیر رشته های فوتبال ساحلی آقایان و بانوان و  رشته تیراندازی را به زیر مجموعه خود اضافه نموده است ) .

اکنون که پس از اتفاقات سال 91 برای دومین بار شورای شهر بندرعباس رای بر انحلال باشگاه صادر نموده است باید منتظر ماند که حامی دیگری برای ارتقای ورزش استان روی کار خواهد آمد یا خیر ؟

 

نویسنده : علی آرمان نژاد / هرمزگانی دات نت

 


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL