یادداشت “هرمزگان و این روزها …”

http://s6.picofile.com/file/8255721450/Hormozgani_net_Copy.jpg

http://s6.picofile.com/file/8255721468/Hormozgani_net.jpg

 

هرمزگان و این روزها …

.

هرمزگانی دات نت، یکی از زمینه های مهم مشارکت افراد در اجتماع ، تحقق مطالبه گری اجتماعی است، مطالبه گری مفهومی است که می توان در موضوعات مختلفی چون امور سیاسی،اجتماعی، اقتصادی، فرهنگ و هنر و یا مسائل مربوط به حوزه ورزش دخیل دانست، مردم آگاه می توانند مطالبات به حق خود را به یک خواست عمومی تبدیل کرده و مسئولین را وادار به واکنش و پاسخگویی نمایند.

دارا بودن روحیه مطالبه گری می تواند تاثیر زیادی در رشد و توسعه و رفع کمبود و مشکلات یک منطقه داشته باشد و برعکس آن فقدان این روحیه در جامعه که در منطقه خودمان در گذشته بسیار خودنمایی می نمود سبب ایجاد کاستی ها، فقر و محرومیت و تبعیض در تصمیمات مسئولین می شود. به همین دلیل باید فضای جامعه به سمتی پیش رود که مسئولان حس نمایند که در قبال مسئولیت و تصمیماتشان با شهروندانی مطالبه گر و اگاه به حقوق شهروندی که همواره آنها را زیر نظر دارند، مواجهه هستند و به همین سبب به خود جرات عدم پاسخگویی و کارشکنی و عدم تمکین به قانون را نخواهند داد .

 

.

اما در طی چند سال اخیر در جامعه ی هرمزگانی، روحیه مطالبه گری به گونه ای دگر در حال بروز می باشد، با آمدن نسل جدید، روشن فکر و تحصیلکرده ی هرمزگانی شاهد آن هستیم که دیگر بحث مطالبه گری که جامعه هرمزگانی از فقدان آن رنج می برد در بعضی از مسائل مهم به یک خواست عمومی تبدیل گشته است که اثرات آن را در طی سالهای اخیر شاهد بوده ایم که شاخص ترین آن اعتراضات گسترده در بحث مصوبه غیرقانونی الحاق 5 روستای شهرستان گاوبندی، که همچنان نیز ادامه دارد.

.

در حال حاضردر کنار روحیه مطالبه گری که نیاز جامعه هرمزگانی می باشد با مشکل بزرگتری مواجهه هستیم که آن  بحث بالا و پرتکرار بودن مشکلات مختلف در اکثر حوزه هاست که نگاهی کوتاه به سر تیتر اخبار این چند ماه اخیر استان گواه این موضوع است :

.

در بُعد ورزش :

– بحث انصراف کارخانه ی آلومینیم المهدی – هرمزآل از تیم داری در رشته های ورزشی

– بحث واگذاری امتیاز لیگ برتری آذرخش بندرعباس

– انصراف برخی از تیمهای استان از ادامه شرکت در مسابقات کشوری به دلیل مشکلات مالی ( آنامیس میناب – بسکتبال، استقلال جنید فوتسال بانوان و … )

.

در بخش فرهنگ و هنر:

– تخریب بخشی از قلعه هزاره میناب

– بحث فروش خانه فکری بندرلنگه

– بحث واگذاری فرهنگسرای طوبی به بخش خصوصی

.

در بُعد سیاسی و اجتماعی :

– اخراج تعداد زیادی از کارگران در بخش خدمات شرکت آلومینیوم هرمزگان

– وضعیت نامطلوب آب شرب بندرعباس

– مشکل خشکسالی در میناب و ایجاد فرو چاله ها

– ابطال آرای مردم غرب استان در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و نبود نماینده ای از این ناحیه در مجلس

– اتفاقات رخ داده چند وقت اخیر مربوط به شرق استان و مرتبط با ن.ا

و در این روزهای اخیر باز هم شاهد تکرار دوباره بحث جداسازی و الحاق 5 روستای شهرستان گاوبندی می باشیم

.

 

اینها تنها مواردی از اتفاقات ناخوش آیند چند وقت اخیر استان می باشد که با کم و کیف متفاوت با حس مطالبه گری همسو و همراه شد و در بعضی موارد مردم و جوانان استان را با چالش های جدی روبه رو ساخت .

مواردی که  با اعتراض های مردم به شکل های مختلف همراه بود یا با گفتگو و پاسخگویی مسئولین یا با انتشار صدای اعتراض در فضای مجازی و در چند مورد هم کار به برپایی تجمع رسید.

.

 

حال ابن سوال مطرح می باشد که مردم هرمزگان تا کی قادر خواهند بود به این رویه ادامه دهند ؟ حس مطالبه گری تا زمانی موفق و کارآمد خواهد بود که در پس آن نیز نتیجه ای وجود داشته باشد، حال آنکه با توجه به وضعیت خاص سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه و همچنین بالا و متعدد  بودن این مشکلات در استان زمینه ی تفکرات غلط و منفی، ائم از ناامیدی نسبت به بهبود مسائل و بی نتیجه بودن حرکت ها، چیزی که در حال حاضر گروهی از مردم را دچار نوعی گسست نموده، آنها از بس مشکلات مختلف را دیده و لب به اعتراض گشودند و در پی آن پاسخ شایسته ای دریافت ننموده اند به نوعی خسته و درمانده شده اند.

.

حال مقصر و مسبب این اتفاق کیست؟ مسئولین؟ اصحاب رسانه؟ و یا خود مردم؟ چه چیز باعث شده که در استان هرمزگان شاهد مشکلاتی باشیم که اغلب در دیگر استانهای کشور رخ نمی دهد ؟ چه امری سبب شده که مردم ما مجبورند برای حفظ داشته های به حق خود لب به اعتراض بگشایند ؟ چه مشکلی وجود دارد که برای بعضی از مسائل پیش پا افتاده که توسط مسئولین قابل رفع می باشد، در استان ما تا فریاد مردم بلند نشود به آن موضوع رسیدگی نمی شود ؟ چگونه است که در بعضی از مسائل که صدای اعتراض از رسانه ملی نیز پخش می گردد باز هم مسئولی پاسخگوی  وضعیت موجود نیست ؟ و چراهای فراوانی که در این رابطه همواره ذهن هرمزگانیها را درگیر خود ساخته است.

.

پس تنها راه حلی که وجود خواهد داشت حفظ اتحاد و همدلی بین آحاد مردم ، تلاش برای بهبود مسائل و همچنین تقویت روحیه مطالبه گری است تا بتوانیم هرمزگان را به منطقه ای شکوفا از هر حیث و به دور از مشکلات کنونی تبدیل نماییم و این خواسته، وظیفه ی هر هرمزگانی است  که خود را فرزند این خاک و آب می داند.

.

یادداشت : علی آرمان نژاد / هرمزگانی دات  نت


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL