پیشنهاد احیای میدان توپخانه بندرعباس

میدان توپخانه بندرعباس

پیشنهاد احیای میدان توپخانه بندرعباس

.

میدان توپخانه بندرعباس

.

پیشنهاد احیای میدان توپخانه بندرعباس

.

هرمزگانی دات نت، بندرعباس شهری است که پایه ریزی نوین آن از دوره ی شاه عباس و فتح قلعه پرتغالی ها در این شهر (سال ۱۰۲۱ ق برابر با ۹۹۱ ش ) آغاز شده ، البته از سکونت مردم پیش از این واقعه نیز گزارشاتی در تواریخ آمده است ؛ اما شاید بتوان نقطه عطف را فتح قلعه پرتغالی ها و اخراج آنان از بندرعباس دانست. ناگفته نماند که برخی مناطق همجوار این شهر همچون سورو از قدمت بسیار زیادی برخوردار بوده که همین امر گواه بر قدمت و اصالت سکونت مردم در این خطه میباشد .

.


بدلیل عدم توجه به میراث تاریخی این شهر و برخی کوتاهی هایی که در سالهای اخیر نسبت به نگهداری آثار فرهنگی و کهن این شهر صورت گرفته ، علاوه بر اینکه شهر چهره ی اصیل خود را از دست داده ، متاسفانه برخی هموطنانمان از روی عدم آگاهی و نداشتن مطالعه کافی ،به ارزش و اعتبار تاریخی این شهر توجهی ندارند و همه چیز را در اجناس بنجل چینی خلاصه میبینند که البته کوتاهی از ماست.

.


یکی از راههای حفظ و نگهداری اصالت تاریخی این شهر ، احیای اماکن کهن و مهم این دیار است که میتوان با کمک‌ شهرداری و شورای محترم شهر و اداره کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی به آن جامه ی عمل پوشاند.
یکی از این اماکن که اتفاقا حوادث مهمی را بخود دیده و امروزه کمتر کسی از گذشته ی آن اگاه است ، ” میدان توپخانه ” بندرعباس می باشد.

.


این میدانگاه در حد فاصل اسکله و محوطه ی عمارت کلاه فرنگی بندرعباس واقع بوده است و در مجاورت آن محل احتزاز پرچم قرار داشته . بطوریکه چندین سال پیش هنگام گود برداری در این محوطه چندین لوله ی توپ نیز در عمق خاک نمایان شد .

.
نهادها و ارگان های ذیربط میتوانند با احیای این محوطه ی تاریخی به سبک همان دوران ، علاوه بر جذب گردشگر ، به چهره ی ناهمگون شهر نیز جلایی تازه ببخشند.
ناگفته نماند احیای چنین میادینی در کشور سابقه دارد ، از جمله احیای میدان توپخانه در شیراز .

.

.
باید به این نکته توجه نمود بیداری هرمزگان تنها به مخالفت با جدایی پنج روستای آن نیست ، بلکه باید شاهد این بیدار شدن در سایر امور مربوط به شهر و دیار خود باشیم.

..

گزارش : نیما صفا درگیری / هرمزگانی دات نت


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL