یادداشت سندباد از واقعیت تا تخیل

 

یادداشت سندباد از واقعیت تا تخیل

 


هرمزگانی دات نت،
داستان ساحل نشینان جنوب ، روایت های از دریا ، سفر ، طوفان ، نهنگها و کوسها و لاکپشتهای عظیم الجسه ، پرندگان مختلف و جزایر ناشناس ، و مردمانی مختلف ، داستان دریانوردی ایرانیان بصورت مستند شروع می گردد از دوران هخامنشینان و ساسانیان و تا به امروز ادامه دارد ، در دورانی مختلف این دریانوردی با توجه به قدرتهای حاکم ، اشکال مختلف به خود گرفته و کم و زیاد گشته ولی ، بعنوان وسیله ای برای امر معاش ساکنان بومی جنوب ، هیچگاه متوقف نگشته است.


سفرهای مختلف دریایی به خارج از منطقه ، با خود نیز داستهانها و روایتهای مختلفی به همراه داشته است. در یکی دو ارشیو منابع هلندی اشاراتی شده به سندباد و روایتهای آن و اشاره شده که ایشان از منطقه خلیج فارس و اطراف تنگه هرمز بوده ، یا در منطقه هرمز  سفر می کرده  و این داستانها ی سند باد بر می گردد به حدود صدها یا هزاران سال قبل از میلاد ، بنابر این اشارات و نوشته ها ، تاریخ دریانوری منطقه به قبل از هخامنشیان و ساسانیان بر می گردد.

 
روایتهای سندباد ماجرای زندگی صدها و هزاران دریانوردی است که هزاران سال در منطقه دریا درنوردیده ، با باد و طوفان دست و پنجه نرم کرده ، کشتی شکسته بر ساحلی ناشناس قدم گذاشته ، و با موجودات ناشناسی روبرو گشته اند.

 
روایت پدران و ابااجدا ما ساحل نشینان جنوب ، داستانی تمام نشدنی از دریانوردی و دریا ، زندگی و تلاش ، سندباد هزاران سال است که بر دریا می تازد ، هیولاهای مختلف شکست می دهد و بر مشکلات چیره می گردد.

 
زمانی که می خوانیم در جنگ جهانی دوم هواپیماهای ژاپنی لنج ” بوم مسی ” متعلق به مردم بندر کنگ (هرمزگان) را در اطراف جزیره ملوک در اندونزی بمباران و غرق نمودند و تعدادی از ملوانها بعد از روزها و ماهها نجات یافته و به کنگ برمی گردند و داستانهای سفر و اتفاقات ان روزگار را تعریف می نمایند ، پی می بریم که سندباد بحری ، چیزی جدا از زندگی دریانوردان جنوب و ماجرای زندگی انها نیست و هردورانی سندبادهای با روایتهای گوناگون داشته است. (روایت دریا ، سفر ، حوادث و ماجرای دریانوردی )


روایت سندباد ، روایت زندگی ما ساحل نشینان جنوب ایران است.سندباد،حقیقتی است. که برای سرگرم کردن کودکان آن را بصورت تخیل در آورده اند و سناریویی برای فیلمهای کارتونی شده است.


روایت سندباد روایت زندگی ما مردم جنوب است که سختیهای زیادی پشت سرگذاشته و انقدر سخت که به تخیل نزدیک گشته است.

  پ.ن : نوشته ای به هلندی و اینکه سند باد از منطقه تنگه هرموز بوده و نقشه ای از ادریسی

 

یادداشت : عبدل گلشن سورو / هرمزگانی دات نت


 

 

 

 


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL