رونمایی از کتاب “از حدیث نبوی تا خلیج فارسی” نوشته نیما صفا درگیری

هرمزگانی دات نت، مراسم رونمایی از کتاب “از حدیث نبوی تا خلیج فارسی” نوشته نیما صفا درگیری، پژوهشگر و محقق هرمزگانی  ۱۰ اردیبهشت ماه در سرای کتاب خانه کتاب تهران برگزار شد.

 

 

نیما صفادرگیری، پژوهشگر و محقق هرمزگانی در این نشست توضیحاتی را درباره روند تدوین و ارائه کتابش، تصریح کرد: این کتاب نتیجه تحقیق و پژوهش من درباره اسناد نام خلیج‌فارس در کتب عربی و اهل‌سنت طی چند سال اخیر است، بیش از ۶ دهه است که فتنه جعل نام خلیج فارس آغاز شده و از سوی دیگر مقالات و کتاب‌های بسیاری برای اثبات نام خلیج‌فارس از سوی ایرانیان نگاشته شده است.

 وی ادامه داد: مجتهدزاده در دهه ۴۰ کتابی را درباره این موضوع نگاشت و در آن به بیش از ۳۸ کتاب مرجع ارجاع داده است که در آن از نویسندگان و تاریخ‌نگاران قدیمی نام برده شده که بر نام خلیج‌فارس صحه گذاشته‌اند. بنابراین از تاریخ باستان تاکنون کتیبه‌ها، نقشه‌ها و اسناد بسیاری موجود است که می‌تواند ثابت کند نام خلیج‌فارس وجود داشته است، اما تاکنون در این باره به حدیث پیامبر و منابع معتبر دینی استناد نشده است.

 این پزوهشگر و محقق با اشاره به انگیزه خود از تدوین این اثر افزود: من در سال ۸۹ سفری به مکه مکرمه داشتم و در آنجا مشاهده کردم که دانشجویان ایرانی را به بازدید موزه‌هایی می‌بردند که در آنها نام خلیج‌فارس در نقشه‌ها جعل شده بود. آن سال مراتب اعتراض خودم را به بعثه مقام معظم رهبری رساندم پس از آن در سال ۹۰ طی سفری که به کربلا داشتم باز هم جعل خلیج‌فارس را در ساخت هتلی در این شهر دیدم و مصمم شدم که در منابع اهل‌سنت جستجو کنم تا بتوانم نام خلیج‌فارس را اثبات کنم.

 صفا درگیری عنوان کرد: طی تحقیقاتی که در بیش از ۴۰۰ کتاب اهل سنت انجام دادم این حدیث را در سه کتاب مشاهده کردم و پس از آن باهمکاری همایون امیرزاده در دبیرخانه جشنواره خلیج‌فارس به‌دنبال رونمایی از این سند و در نهایت چاپ آن رفتم.

 این محقق، در ادامه سخنانش به سه کتابی که در آنها به حدیثی از پیامبر درباره خلیج‌فارس اشاره شده است اظهار کرد: “مسند ابی‌ یعلی الموصلی” یکی از این کتب است که در آن پیامبر طی حدیثی می‌فرماید «دجال در دریای فارس و روم نیست» و سه بار بر این موضوع تاکید می‌کند. در کتاب “حدیث زهری” و “سنن ابی‌داوود” باز هم این حدیث با اندکی تغییرات بیان شده است البته همانگونه که می‌دانیم کتاب “سنن ابی‌داوود” جز کتب صحاح سته است و بنابراین مورد قبول اهل‌سنت هم قرار گرفته است.

 صفادرگیری در پایان بیان کرد: به‌هر حال در پژوهشی که روی کتاب اهل سنت داشتم رجال‌شناسی نیز روی احادیث انجام دادم و جالب است که بدانید برخی راویان این حدیث به تشیع‌ گرایش داشتند و با توجه به اینکه این حدیث در کتاب سنن ابی‌داوود آمده که از منابع مورد اعتماد اهل سنت است، می‌توان به توافق شیعه و سنی درباره این حدیث اشاره کرد.

 

در این نشست همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروفسور پیروز مجتهد‌زاده، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و به سخنرانی در مورد این موضوع پرداختند.

 

منبع : ایسنا خلیج فارس


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL