بزرگداشت”حاج محمد دانشمند”پدر علم و فرهنگ سورو

بزرگداشت و تجلیل از مقام “حاج محمد دانشمند”  پدر علم و فرهنگ سورو قدیم

http://s8.picofile.com/file/8341809292/Hormozgani_daneshmand.jpg

به گزارش هرمزگانی دات نت،مراسم بزرگداشت و تجلیل از مقام “حاج محمد دانشمند”  پدر علم و فرهنگ سورو قدیم شب گذشته ۱۲ آبان ماه در حضور چهره های فرهنگی استان و مردم محله سورو در مدرسه تربیت بندرعباس برگزار گردید.

این مراسم که به همت پایگاه فرهنگی محله سورو برگزار گردید با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی آغاز شد و در ادامه با سخنرانی یکی از چهره های فرهنگی سورو شیخ فهیمی، نمایش کلیپ به همراه عکسهای قدیمی از مدرسه دانشمند، دانش آموزان و حاج محمد دانشمند، شعرخوانی آقای دریانورد و سخنرانی جناب همتی استاندار هرمزگان و در انتها با بیان خاطره ای از دانشمند توسط حاج آقای خطیبی به پایان رسید.http://s8.picofile.com/file/8341809350/41880385_233071704232697_8637054051139190784_n.jpg

مرحوم حاج محمد دانشمند در نهم مهر ماه  ۱۲۸۶ در منطقه سورو چشم به جهان گشود، نام پدر ایشان حاج علی و نام مادرش آمنه بود. مرحوم دانشمند در سال ۱۳۵۴ در سن ۶۸ سالگی وفات یافت.

او بنیان‌گذار آموزش‌وپرورش نوین در هرمزگان است و به‌واسطه داشتن افکار بلند و والای خود ابتدا منزل مسکونی‌اش را در سال ۱۳۲۲ به مدرسه شش کلاسه پسرانه اختصاص داد و سپس دبستانی دخترانه را بنا نهاد. معلمین و خادمین فرهنگی را مزد تعیین کرد، اساتید فقیه را به خدمت گرفت، کارخانه نساجی را در مدارس راه انداخت و به نوجوانان دختر و پسر سورویی هنر کار در این کارگاه را آموخت. لباس فرم مدرسه، تغذیه رایگان و بهداشت محصلین را تأمین کرد و سپس دبیرستانی در کنار این مدارس بنا نهاد و ده‌ها امور سالم‌سازی و اجتماعی جامعه را بدون تظاهر و به‌سادگی یک انسان آزاده و فارغ از بند مادیات دنیوی انجام داد.

از اقدامات نیک ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

انجام لوله کشی آب سالم و بهداشتی برای محله سورو با هزینه شخصی خود، خرید گندم و نان و توزیع در میان مردم به هنگام جنگ و تحریم های استعمارگران، آوردن پزشک برای بیماران، استخدام فارغ التحصیلان مدرسه و ایجاد زمینه جذب آنان در ادارات و سازمانها

 

http://s9.picofile.com/file/8341809250/Hormozgani_danshmand2.jpg


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL