هجوم لشکریان محمود غلجائی به بندرعباس


۲۹۵مین سالروز هجوم لشکریان محمود غلجائی-قندهاری- به بندرعباس و اطراف

 

هرمزگانی دات نت ، پس از تزلزل حکومت صفوی و حمله محمود افغان به اصفهان و کشتار وحشیانه مردم این شهر که موجب سقوط پایتخت شد ، سایر شهرهای ایران مثل یزد ، کرمان ، شیراز و لار هم مورد هجوم قرار گرفت. بندرعباس و مناطق و روستاهای اطراف آن که بلحاظ اقتصادی مورد توجه قرار داشت و تسلط بر آن برای غاصبین تاج و تخت ایران از اهمیت بسیاری برخوردار بود نیز از تیغ آن مغول صفتان در امان نبود.

چنانکه طبق گزارشات ، لشکری نزدیک به شش هزار نفر آماده حمله به این نواحی شدند وخبر نزدیک شدن آنها موجب هراس و وحشت و فرار مردمان این ناحیه را فراهم آورد.

اولین ظهور این لشکریان در نایبند اتفاق افتاد ، بطوریکه طبق گزارشات کمپانی هلندی مستقر در بندرعباس، در روز سه شنبه مورخ ۹دسامبر سال ۱۷۲۱.م برابر با ۱۸آذر سال ۱۱۰۰ . شمسی ، حدود صد و پنجاه تن از لشکریان افغان بصورت وحشیانه ای به روستای نایبند حمله کردند و هرکسی را در آنجا می یافتند ، حتی کودکان را در گهواره هایشان به شهادت رسانده و پس از تاراج ، هرچه سوختنی بود به آتش می کشیدند . اما این لشکریان باز هم به نایبند بازگشتند بطوریکه پس از فراغت از ویران سازی سایر نقاط ، اوقات خود را صرف آتش زدن روستای نایبند که اینک به محل استقرار خودشان مبدل شده بود ، می نمودند . آنها هرچه قابل سوختن بود را از نواحی اطراف به این روستا آورده و به آتش می کشیدند چنانکه بسیاری از باغ های نایبند ، از جمله باغ متعلق به هلندی ها که محلی برای استراحت و تفریحشان بود ، نابود شد.

این اقدامات پایان خونریزی ها نبود بلکه شهر بندرعباس و سایر نواحی دیگر از جمله آبادی های اطراف میناب ، ایسین ، فین ، شغو ، نخل ناخدا ، کشار و تا کهورستان نیز مورد هجوم و کشتار آنها واقع گردید.

 

پ.ن ۱: در گذشته واژه “افغان” تنها به اقوام پشتون ساکن در نواحی جنوب افغانستان امروزی اطلاق می شد و “محمود افغان” نیز از همان طایفه بود و عمل ننگین او هیچ ارتباطی با همتباران عزیزمان در سایر نقاط افغانستان ندارد ؛ بلکه اصولا این نام را انگلیسی ها پس از جدایی هرات و نواحی دیگر از ایران در سده های اخیر ، بر تمامی آن سرزمین اطلاق نمودند.

پ.ن۲: نایبند امروزه یکی از محلات مشهور و قدیمی با مردمانی بسیار خونگرم در شرق شهر بندرعباس است.

 

پژوهشی از : نیما صفا درگیری _ آذرماه ۹۵ / بندرعباس _ هرمزگانی دات نت


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL