گردهمایی در معبد هندوها

 

به گزارش هرمزگانی دات نت ، در روز پنجشنبه مورخ 17 بهمن ماه از ساعت 18:30 در محوطه معبد هندوها (بت گورون) برنامه ای تحت عنوان گردهمایی و آشنایی با این بنای تاریخی ،  با حضور جوانان فعال و علاقمند به  تاریخ و فرهنگ هرمزگان برگزار شد .  لازم به ذکر است که این گردهمائی به فاصله 15 روز پس از پاکسازی حمام گپ برگزار شد  .
در ابتدای این برنامه جناب آقای محسن زیارتی که مسئولیت هماهنگیهای این گردهمایی را بر عهده داشت ، در مورد  شرایط نامطلوب و تاسف بار بناهای تاریخی و فرهنگی  شهر بندرعباس صحبت نمود و اظهار داشت که در صورت بی تفاوتی ما  از همین تعداد آثار تاریخی هم چیزی باقی نخواهند ماند . سپس آقای مارتین  قویدل  محقق  و باستان شناس هرمزگانی به بیان تاریخچه و چگونگی شکل گیری معبد هندوها در بندرعباس پرداخت و با توضیحات کامل مربوط به هر قسمت بنا ، تندیسهای مقدس و آئینی که در آن زمان در این محل انجام می شد ، شرکت کنندگان را با نکات ارزشمندی از این معبدآشنا نمود و به سوالات مطرح شده نیز پاسخ دادند . از نکات تاسف برانگیز و قابل تأملی  که در معبد به چشم می آمد ، عدم مرمت صحیح و اصولی در طی سالیان گذشته بود که متاسفانه باعث از بین رفتن اکثر نقاشی هایی شده بود که بر روی دیوارهای داخلی معبد وجود داشت .
در پایان این گردهمایی جناب آقای عباس نوروزی ، مدیرکل  اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان که در این گردهمائی حضور داشت به بیان مشکلات و موانع موجود میراث فرهنگی در این حوزه  پرداخت و خاطر نشان کرد که مطالعه طرح بازسازی و مرمت حمام گپ انجام شده است و با از بین رفتن مشکل حقوقی و مشخص شدن مالکیت محوطه اقدامات اولیه بازسازی آن انجام خواهد گرفت . وی اشاره کرد : مرمت های اشتباه در چندین سال قبل در معبد هندوها تا حدودی ما را با مشکل مواجه کرده است ، سعی بر آن شده تا مرمت ها با دقت بیشتری انجام پذیرد که اقدامات خوبی طی سال گذشته در زمینه کانال و زه کشی در زیر معبد جهت حفاظت در برابر رطوبت موجود انجام شده است و در سال آینده برای مرمت دیگر قسمتها نیز برنامه خواهیم داشت . وی در پایان با پاسخ به سوالات شرکت کنندگان ، به درخواست آنان که همان حفاظت و نگهداری از این آثار تاریخی و فرهنگی شهر می باشد ، قول مساعدت و اقدامات لازم را دادند .
سایت هرمزگانی دات نت ضمن تشکر و قدردانی از اقدام قابل تحسین شرکت کنندگان در این گردهمائی ، از دیگر شهروندان هرمزگانی نیز درخواست می نماید با اهمیت به تاریخ و فرهنگ استان باعث جلوگیری از خطر نابودی آثار به جا مانده شوند .

گزارش تصویری  :  ( برای مشاهده ی سایز اصلی عکس ، روی آن کلیک کنید )

 

 

گزارش : علی آرمان نژاد   /   عکاس : رهبر امامدادی


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL