سی ام آذرماه “روز هرمزگان”

http://s9.picofile.com/file/8314844368/Hormozgani_new1.jpg

 

هرمزگانی دات نت، دقیقا در روز یکشنبه ۳۰آذر سال۹۹۳ شمسی، نیروهای دولت ایران در عهد شاه عباس کبیر که در میان آنان فرزندانی از همین آب و خاک مخصوصا مردمان دلیر بندر نخیلو و سایر نواحی اطراف شرکت داشتند ، توانستند پس از حدود ۳ماه محاصره قلعه پرتغالی های بندر گمرون، این اشغالگران را از این بندر اخراج کنند و بنیان شهر جدیدی را بگذارند که به بندرعباس شهرت پیدا نمود.
این اقدام مقدمه ای ضروری بود برای هدفی مهم و آن اخراج کامل پرتغالی ها از ناحیه خلیج فارس و تسخیر جزایر قشم و هرمز توسط سربازان اماقلی خان که ۸سال پس از این واقعه رخ داد.
قطعا تاثیر این اقدام فراتر از بندرعباس بود زیرا شهری که تاسیس شد مبدل گردید به نقطه ثقل سیاسی و اقتصادی برای سایر شهرهای مهم و ای بسا با قدمت بیشتر واقع در ناحیه ای که امروزه هرمزگان خوانده می شود.
بواسطه ی عمومیت و تسری تاثیر این واقعه بر سراسر نواحی و شهرهای استان هرمزگان ، پیشنهادی از طرف
نیما صفا درگیری، جوان فعال و پژوهشگر هرمزگانی جهت تعیین سی ام آذرماه به نام “روز هرمزگان” مطرح گردیده است که امیدواریم با پیگیری و جدیت موضوع از طرف مسئولین استان این امر تعیین و رسمیت یابد.

 

http://s9.picofile.com/file/8314904434/Hormozgani3235.jpg

تصویری از داود خان، سردار فاتح بندر گمرون که هجوم نیروهای ایرانی به قلعه پرتغالی ها واقع در گمرون را در تاریخ ۳۰آذر سال ۹۹۳.ش بر عهده داشت.
او فرزند الله وردی خان، یکی از سراداران بزرگ شاه عباس کبیر و برادر امامقلی خان بود
.


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL