صفحه اصلی / تازه های هرمزگانی / مقالات / یادداشتی از نیک نهاد در رابطه با نمایشگاه سکوت سیال

یادداشتی از نیک نهاد در رابطه با نمایشگاه سکوت سیال

http://s7.picofile.com/file/8252516300/Hormozgani_banooj1_Copy.jpg

یادداشتی از مرتضی نیک نهاد در رابطه با نمایشگاه نقاشی سکوت سیال ” هادی بانوج ” در تهران

.

http://s6.picofile.com/file/8252516350/Hormozgani_banooj1.jpg

.

 

هرمزگانی دات نت، پس از نخستين مواجه با تابلوهاى مجموعه ی “سكوت سيال” و خوانشِ عناصر تابلوها، با جهانى مواجه مى شويم كه از حيات تُهى ست و كنكاش براى كشفِ نشانه هاىِ حيات، امرى بيهوده در جهانِ پديدار شده بر تابلوهاست. نقاش تصويرى مُردد از پرسوناىِ درونِ تابلوهايش به مخاطب منتقل می کند. مرزِ نزديكِ ميانِ فراموشى و خاموشى. وضعيتى غيرقطعى بر موقعيتِ انسان و طبيعت، بى آنكه بدانى آيا نقاش در پى قضاوتِ تاريخى بر زوالِ انسان در جهان كنونى ست، يا بى آنكه تصميم بر قضاوت داشته باشد در مقام ناظرِ گزارشگر، قرائتِ خود از جهان معاصر را در برابر مخاطبش قرار می دهد.
با احتساب اين نكته كه نقاش تلاش كرده از محدوده ى مُعينى نه تنها به آدم ها نزديك نشود، بلكه دست به پنهان كردن آن ها بزند؛ به گونه اى كه تماشاگر در برخورد نُخست با تابلوها بايد با مكثى طولانى به كشف اجزا و عناصر موجود و ارتباط ميانِ آن ها بپردازد.
آنچه وجود دارد این است كه هنرمند از توضيحِ مدلول ها پرهيز مى كند و تنها تصميم گرفته بر موقعيت پستويى آدم ها رنگ بپاشد، آن گونه كه از تلخىِ موقعيت كاسته شود.
آدم هاىِ سكوت سيال كه غالباً زن هستند در موقعيتى مسكوت و معناباخته مشاهده مى شوند. ما نه چيزى از موقعيت “به معناى جغرافيا” مى بينيم و نه نشانه اى از موقعيت اجتماعى و فردى آن ها. حذفِ جزييات زائد به قصد اهميت بخشى به فرديتِ صريحِ انسانى و هم آرایى آن با تكه روزنامه ها، جهانِ مجموعه را به وضعيتى فراوطنى بدل كرده است. همه ى اين گزاره ها در شورشِ رنگ ها از مهم ترين مؤلفه هاى اين مجموعه به حساب مى آيند.
ضرورتِ درونىِ برآمده از زيست و اقليم نقاش به ظرفيت بصرى آثار غناى دوچندانى بخشيده است، آن گونه که آثار نشانه هاى مشخصى از اِلمان هاى جنوب _مانند بدويتِ تند و خوش هنگامِ رنگ ها ، بافت و اتمسفر_ را بى آنكه بخواهد تحميل كند در خود جاى داده و بر وجوهِ اصالت اثر افزوده است.

.

یادداشت : مرتضی نيك نهاد / هرمزگانی دات نت

عکاس : عبدالحسین رضوانی

 

.

.

 

پ ن : نمایشگاه نفاشی « سکوت سیال » شامل آثار “هادی بانوج” از هنرمندان فعال هرمزگانی درگالری هفت ثمر تهران از مورخ 31 اردیبهشت لغایت 5 خرداد برپا می باشد. در این نمایشگاه  20 اثر تکنیک رنگ روغن وکولاژ ، 16 قطعه نقاشی فیگوراتیو و 4 قطعه نقاشی طبیعت  به معرض دید علاقمندان وجود دارد .  تاکنون از این هنرمند چندین نمایشگاه نقاشی و مجسمه سازی در بندرعباس برپا شده است.

.

 

http://s6.picofile.com/file/8252516376/Hormozgani_banooj2.jpg

http://s7.picofile.com/file/8252516384/Hormozgani_banooj3.jpg

 

http://s7.picofile.com/file/8252518076/814402578_127327.jpg

 

یک دیدگاه

  1. با آرزوی موفقیت های بیشتر برای آقای بانوج ..

دیدگاهتان را بنویسید