تاریخچه احداث اسکله در بندرعباس

اسکله بندرعباس

تاریخچه احداث اسکله در بندرعباس

.

اسکله بندرعباس

 

هرمزگانی دات نت، شهر بندرعباس حتی قبل از اینکه به این نام شهره گردد از جمله شهرهای مهم و اقتصادی ایران محسوب میشده اما از دوره شاه عباس صفوی به این سو نقش مهمتری در اقتصاد منطقه ایفا نموده است.

.

پیش از احداث اسکله ای که هم اکنون به نام “شهید حقانی” شهرت دارد ، دارای اسکله های چوبی کهنی در شرق این شهر بوده که کم‌کم از رونق افتاد و تا اواخر دوره ی ناصری ، این شهر علی رغم داشتن رونق تجارت ، اما از داشتن اسکله محروم بوده است و کشتی های حامل مال التجاره ، در فاصله ای از ساحل توقف می کردند و حمال ها بار و بنه را بوسیله جالیبوط به ساحل منتقل می نمودند.

.

تا اینکه در سال ۱۲۹۹ ه.ق برابر با ۱۲۶۱  ه ش، به تقاضای تجار بندرعباس و بدستور جناب صدر اعظم امین السلطان ، احداث اسکله چوبی توسط استادان فن بندرعباسی با هزینه ی ۲۵۰۰ تومان آغاز شد و به اسکله ی مبارکه ی ” ناصری ” مسما گردید.

.

نا گفته نماند که در سال ۱۳۱۸ ه.ش اسکله ی چوبی بعلت فرسودگی جای خود را به یک اسکله ی فلزی داد که از آخرین نقطه ضلع جنوبی آن تا داخل محوطه و انبارهای گمرک دو خط راه آهن کشیده شده بود و کالاها به وسیله ی چند واگن کوچک دستی جا به جا و حمل می کردند. قبل از احداث اسکله، مال التجاره ها را در یک کشتی ثابت که حالت انباری داشت تخلیه و در فرصت های مناسب به ساحل می رساندندکه سالها معبر ورود و خروج مردم از راه دریا به این شهر بود.

رضا شاه پهلوی از روی همین اسکله در شهریور سال ۱۳۲۰ با کشتی به نام بندرا سوار و به جزیره موریس تبعید شد.

.

تا اینکه در دهه ی ۸۰ خورشیدی پس از فرسودگی شدید اسکله فلزی ، با استحصال زمین از دریا ، اسکله ی جدید مسافری بندرعباس شکلی مدرن و نو بخود گرفت.

.

اسکله دیگری در جریان جنگ اول جهانی در مشرق نایبند بنا گردید که جنبه ی نظامی داشت و اثری از آن بر جای نمانده است.

محقق : نیما صفا درگیری / هرمزگانی دات نت

.

http://s7.picofile.com/file/8256865618/eskele2.jpg

http://s6.picofile.com/file/8256865626/eskele3.jpg


FOLLOW PAGE JOIN CHANNEL