نمایشگاه حکایت آب و تابه
هرمزگانی دات، به بهانه برگزاری نمایشگاه حکایت آب و تابه، چیدمان هنری موسی عامری پور که در گالری گرمساری در حال برگزاریست، گفتگویی را با این هنرمند در رابطه با انگیزه و هدف برپایی این نمایشگاه ترتیب داده ایم که در ذیل آمده است :
موسی عامری پور دارای لیسانس ارتباط تصویری دانشگاه تهران می باشد که از سوابق ایشان می توان به رییس انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان در 2 دوره ، داوری بیش از بیست جشنواره هنرهای تجسمی هرمزگان، مدرس دانشگاه، برگزاری بیش از پنج نمایشگاه انفرادی و چیدمان هنری و پرفورمنس، شرکت در بیش از ده نمایشگاه گروهی در شهرهای مختلف کشور، جشنواره تئاتر فجر و جشنواره ملی فیلم و عکس اردیبهشت، طراح و ناظر پروژه های شهری و نیز مجری دکورهای تلویزیونی صداو سیمای خلیج فارس نام برد و از مهمترین افتخارات عامری پور می توان به کسب عنوان برگزیده طراح صحنه و لباس در جشنواره ملی ضامن آهو و جشنواره تئاتر منطقه ای و استانی اشاره نمود.
موسی عامری پور در گفتگو با هرمزگانی دات نت بیان نمود : هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه، ایجاد احساس مسئولیت بیشتر در بین شهروندان در مورد صرفه جویی در مصرف آب می باشد تا جایی که این حس در تمامی قشرهای جامعه به عنوان یک معضل شناخته شود. در حال حاضر کشورمان وارد یک چرخه بیست ساله خشکسالی شده و میزان بارش در چند سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و متاسفانه استان هرمزگان در رتبه نخست این بحران و فاجعه زیست محیطی قرار دارد.
عامری پور همچنین افزود : با توجه به اینکه بیش از صدها روستا در مناطق مختلف استان نزدیک به یک سال است که از آب لوله کشی سالم محروم هستند و توسط تانکر آب رسانی می شوند یا اینکه آب سد میناب به عنوان بزرگترین منبع آب شیرین هرمزگان به طرز وحشتناکی به آخر رسیده و عملا از آب مرده این سد جهت آبرسانی به بندرعباس استفاده می شود از این جهت می توان به عمق فاجعه پی برد.
عامری پور که خشکسالی را یکی از دغدغه های امروزه زندگی بشر می داند در ادامه نحوه روایت این معضل را در نمایشگاه حکایت آب و تابه اینگونه بیان نمود : سعی داشتم که بلای خشکسالی را با نگاهی متفاوت به شیوه ی خودم ارائه نمایم، تا آحاد جامعه واقعاٌ به درک این حقیقت برسند، اینکه شاهدیم باغها خشک می شود تا چمن های شهرها سیراب شوند یک درد بزرگ است، سخت است که ببینیم مردم روستاهای دور نه برای آموزش، نه برای رفاه، نه برای دارو و درمان بلکه چشم انتظار تانکرهای آب نشسته اند، اینکه شاهد باشیم آب آشامیدنی صرف ساخت و سازهای بساز و بفروش و خنک کردن واحدهای صنعتی شود یا وقتی که آب را از عمق 200 متری زمین پمپاژ می کنیم باید هم شاهد نشست های عمیق در دشت ها باشیم که خود سبب ساز زلزله هستند .
عامری پور در ادامه در مورد سبک وشیوه هنری خود افزود : هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت یک سبک هنری است که اغلب در فضاها و محل های خاص به صورت سه بعدی جهت انتقال بیانیه ای و تبدیل به ادراک ما طراحی و اجرا می گردند. اینستالیشن آرت در فضاهای نمایشگاهی مانند گالری ها و موزه ها اجرا شده ولی محدود به فضای نمایشگاه نیستند از لحاظ زمانی هم می توانند آثاری باشند که به صورت موقت، گذرا و یا ماندگار و همیشگی در یک فضا اجرا شده اند و چیدمان هنری آمیزشی از اشکال رسانه است تا تجربه ای غریزی و یا مفهومی در محیطی مشخص پدید آورد.
موسی عامری پور در پایان افزود : امیدوارم که آحاد مردم به این احساس برسند که با همچین مشکلی روبه رو هستیم و در مصرف درست و بهینه و همچنین صرفه جویی دقت بیشتری از خودشان نشان دهند این حداقل کاری است که هر شهروند می تواند انجام دهد در مورد اقدامات بزرگتر هم این مسئولین هستند که باید با طرح های مناسب جلو هدر رفت آب را بگیرند و یا از آب های سطحی و موجود که بدون هیچ استفاده ای به درون دریا ریخته می شود برای مصارف دیگر در نظر گرفته و استفاده نمایند و به مراتب اقدامات مختلفی که در این زمینه وجود دارد که می تواند تا حدود زیادی به رفع این معضل کمک نماید.
برای مشاهده چیدمان هنری حکایت آب و تابه می توانید به نگارخانه گرمساری واقع در فرهنگسرای طوبی مراجعه نمایید، این نمایشگاه تا ششم مردادماه از ساعت 18 لغایت 21 پذیرای علاقه مندان می باشد.
مصاحبه : علی آرمان نژاد / هرمزگانی دات نت